Modemerken en diversiteit: hoe het ‘perfecte’ plaatje aan het veranderen is

Modemerken hebben ons lang een onrealistisch schoonheidsideaal voorgeschoteld en doet dat nog steeds. Dat hoeft niet altijd erg te zijn, want het is best fijn om naar een perfect plaatje te kijken. Maar het is ook goed dat er de laatste jaren een kentering te zien is waarbij niet alle oneffenheden weg gephotoshopt worden. En diversiteit meer gevierd wordt.

Jong, dun en knap waren lang de heersende normen in de mode-industrie. En niet alleen daar, maar ook in film, reclames en op televisie. Kijk naar Carrie Bradshaw gespeeld door Sarah Jessica Parker in Sex and the City en je zou haar het liefst een hamburger willen voeren en een grote friet met extra frietsaus – zo dun is ze. Gelukkig kwam daar met de komst van televisieserie Girls al verandering in. Maakster van de serie en hoofdrolspeelster Lena Dunham heeft bepaald geen size zero en is toch veelvuldig naakt op het scherm te zien.

Modemerken en transgenders

modemerken diversiteit

Deze positieve verandering zien we ook terug bij diverse modemerken en dan hebben we het niet alleen over kledingmaten, maar ook over diversiteit. Zo boekte voormalig hoofdontwerper van Givenchy, Riccardo Tisci, een paar jaar terug transgender Lea T als gezicht van de campagne en was de androgyne Andrej Pejic, die inmiddels als Andreja door het leven gaat, zelf te zien in een campagne voor push-up beha’s van de Hema. Modelieveling Céline liet zien dat schoonheid niets met leeftijd te maken heeft en koos de tachtigjarige Joan Didon voor een campagne.

Modemerken en senioren

modemerken diversiteit

Ook high street modemerken doen mee met de trend door niet altijd voor standaard modellen te kiezen. Zo kiest de Zweedse modeketen & Other Stories die onderdeel uitmaakt van de H&M groep, vaak voor ongewone modellen voor haar campagnes. In 2015 lieten ze ook transgenders in hun kleding poseren en voor een campagne in samenwerking met Vans koos het bedrijf voor een 86-jarig model. Ook werd er in datzelfde jaar een campagne geschoten voor een lingeriecollectie met vrouwen met littekens en okselhaar. Geen modellen, maar vrouwen waarin we ons meer kunnen verplaatsen, zoals een blogster, een celliste en een copywriter.

Modemerken zonder photoshop

modemerken diversiteit

Een van de andere grote modemerken die ons onlangs verraste is online retailer Asos. Het merk dat ooit nog bekritiseerd werd om haar maatvoering, heeft er nu voor gekozen om niet langer alles weg te photoshoppen. Striae van modellen die in zwemkleding poseren voor de webshop is gewoon zichtbaar en dat heeft tot nu toe alleen maar tot positieve reacties op internet geleid. Een goed teken dat er hopelijk voor zorgt dat veel andere merken in de toekomst nog gaan volgen met campagnes die laten zien dat bijna niemand perfect is en ons niet langer onrealistische schoonheidsidealen opdringen waar maar een heel klein percentage van de bevolking aan kan voldoen.

Mooi initiatief

Een mooi initiatief wat we je in het kader van diversiteit zeker niet willen onthouden is het allwomanproject. Dit is een initiatief van een Brits model dat het beeld van het ‘perfecte plaatje’ wil doorbreken door van diversiteit niet een trend maar de norm te maken. Bekijk hier de campagne video:

Modemerken en …?

Heb jij onlangs nog mooie campagnes gezien waarbij diversiteit een centrale rol speelt? Laat dat dan onderaan dit artikel in een reactie weten. Dan voegen we die toe aan dit artikel.

Nóg meer inspiration for good:

 

Meer inspiratie?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*