Hijab fashion: hoe moslima’s de modewereld veroveren

Er kleven behoorlijk wat stigma’s aan moslima’s en het feit dat ze gesluierd door het leven gaan. Toch zijn deze dames een stuk modebewuster en geëmancipeerder dan men vaak verwacht. Met hijab fashion waait er een frisse wind in modeland. Modejournaliste Karine Bloem dook in de wereld van moslima-modellen, hijabista’s en ‘modest style’. Lees snel verder!

Hijab fashion: Gesluierde schoonheid

hijab fashion

Alle discussies rondom diversiteit in de mode afgelopen jaar hebben ervoor gezorgd dat een aantal prachtige en getalenteerde moslima’s in het voetlicht zijn getreden. Een daarvan is de Somalisch-Amerikaanse Halima Aden. Ze betrad gesluierd en al de catwalk bij Yeezy (het label van Kanye West) en sindsdien is haar ster als model rijzende. Ze sierde de cover van toonaangevende modemagazines als Vogue en Harper’s Bazaar en staat onder contract bij het internationale agentschap IMG. Dat zij juist door de Amerikaanse modescene –die niet als de meest tolerante geldt- wordt omarmd, is een mooi statement.

Een ander voorbeeld is beautyblogger Nura Afia, die als eerste hoofddoekdragende moslima ooit, door cosmeticamerk CoverGirl werd ingelijfd als ambassadeur.

(Rol)modellen

hijab fashion

Het inspireerde de New Yorkse modeontwerper en stylist, Nailah Lymus, tot het oprichten van een modellenbureau specifiek gericht op moslima’s: Underwraps. “Er is momenteel heel wat aandacht voor gesluierde moslima’s. Vrouwen met hoofddoek duiken vaker op in artikelen, magazines en campagnes. Dat heeft een enorme en positieve impact op de zaak. Het voelt alsof ik hier al op wacht sinds ik klein was, het moment dat wij “in de mode” zijn. Mensen kijken eindelijk verder dan onze hoofddoek, en zien de mooie vrouwen die we zijn. Nu we die aandacht krijgen, is het belangrijk dat we proberen om de negatieve associaties rond moslima’s te verbreken”, aldus Lymus aan online magazine Refinery 29.

Hijabista’s

In Nederland is de Rotterdamse Instagrammer en vlogger Ruba Zai ongekend populair. Dat viel zelfs op bij Stefano Gabbana die Zai strikte voor een campagne. Haar instagram-account ‘Hijabhills’ heeft inmiddels 1,1 miljoen volgers. Het geheim van haar succes? De kersverse moeder van dochtertje Maya laat met haar hijab fashion statements zien net zo stoer en stijlvol te zijn als haar mede-Instagrammers, maar dan mèt hoofddoek- de ‘hijab’. In haar kielzog volgen de ‘hijabista’s’ ook in de Lage Landen in rap tempo. Zoals de Vlaamse Sarah Dimani met 106.000 volgers. “Ik wil laten zien dat een hoofddoek ook modieus kan zijn. Je kan religieus zijn en tegelijk mode aanhangen”, zegt de blogster in een interview met krant De Morgen naar aanleiding van een fotoreeks genaamd ‘Girls with Guts’.

Niks aantrekken van kritiek

hijab fashion

Het vergt de hijabista’s nog altijd een dosis lef om als modebewuste en geëmancipeerde vrouwen via social media naar buiten te treden. Binnen de moslimgemeenschap worden ze nog regelmatig bekritiseerd, terwijl dankzij hun inzet meer acceptatie voor het dragen van hoofddoeken is ontstaan. Ze proberen zich er derhalve weinig van aan te trekken. In een recent artikel over hijab fashion en hijabista’s in de Volkskrant vertelt Asuman Eroglu, eigenaresse van een ‘modest style’ winkel Asude Moda en ontwerpster van een eigen hoofddoekenlijn, dat zij negatieve commentaren van haar Instagram-account verwijdert maar dat het grootste deel van de reacties juist positief is: “Er is een nieuwe generatie moslima’s die dankzij hijabista’s een hoofddoek durft te dragen. Ze zien dat wij mooie, succesvolle, hardwerkende vrouwen zijn, en dat de hoofddoek daar niets aan af doet.”

Modest style

hijab fashion

De modestijl die door de moslima’s op de kaart is gezet, wordt aangeduid met de term ‘modest style’. Het is een bedekte en ingetogen doch modieuze stijl van kleden waar een steeds groter groeiende vraag naar is. De verwachting volgens het ‘State of Global Islamic Economy Report’ is dat er in 2019 een slordige 327 miljoen dollar door moslims aan kleding zal worden uitgegeven. Dat is bij de grote internationale modehuizen en labels niet tegen dovemansoren gezegd, en zo brachten onder meer Dolce & Gabbana, DKNY, Burberry, Uniqlo, Nike en H&M al items en collecties uit die aansluiten bij de hijab fashion wensen van de moslim-consumenten.

Nog meer inspirerende hijabista’s zijn de Maleisische singer-songwriter Yuna, Palestijns-Porto Ricaanse social media ster (en tevens gezicht van de Uniqlo campagne) Maria Alia en de van origine Syrische Marwa Atik die met haar in LA gebaseerde hoofddoeken-label VELA furore maakt.

Bronnen: De Morgen, De Standaard, de Volkskrant, Al Jazeera, Allure, Refinery 29

More inspiration for good:


Vond je dit een leuk artikel? Like ons dan op Facebook, abonneer je op onze gratis nieuwsbrief of lees rustig verder. Wellicht dat je onderstaande artikelen ook leuk vindt!

Total
35
Shares

Meer inspiratie?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*